3/25/2009

Iaurt facut in casa


Mi-am adus din Japonia o pudra de facut iaurt in casa numita ヨーグルトの願い (yo-guruto no negai) si am incercat-o de cum am ajuns.
Aceasta punguta cumparata contine doar 3 pliculete a cate 1 g si a fost foarte scumpa. In jur de 1000 de yeni..aprox. 10 dolari..insa partea buna este ca se poate "inmulti".
Pentru inceput a fost nevoie de 1 l lapte de vaca gras (cumparat de la tarani) si un plic de pudra pentru iaurt. (*Celelalte pliculete de pudra se vor pastra la frigider.)
Se pune intr-un vas de sticla sau de ceramica si se amesteca bine cu o lingura de sticla sau de lemn, peste noapte acoperindu-se cu hartie. Va fi gata in 24h.
Data viitoare, cand se va face iaurt, se va folosi o cana de 250 ml de iaurt (rezultat din prima tura) la 2 litri de lapte de vaca. De data aceasta, va dura doar 8-12 h pana va fi gata iaurtul.
Are o consistenta foarte groasa si este foarte delicios. Seamana mai mult cu laptele batut, insa i se spune totusi iaurt.
Mie mi s-a spus ca ar fi bine sa nu fie inmultit mai mult de o luna deoarece s-ar putea dezvolta anumite bacterii pe parcurs, insa in instructiuni nu a fost mentionat acest aspect (poate era vorba doar de o tactica de vanzare din partea patroanei magazinului, de unde am cumparat pudra).
Se mai specifica in instructiuni si cateva trasaturi, care ar indica faptul ca iaurtul rezultat este un esec:
  • miros intepator de acru
  • amar sau gust intepator
  • miros ciudat
  • are o culoare ciudata
  • are mult zer
  • are bule (de aer)

Dupa ce este gata iaurtul, se amesteca pentru a se omogeniza, se pastreaza la frigider si este indicat sa se consume in urmatoarele 5-7 zile.

*Iaurtul rezultat din prima tura (cea in care s-a adaugat pudra) are o consistenta mai ciudata (parca se observa acele granule ale pudrei), insa din cea de-a doua tura are o consistenta omogena si groasa si are un gust autentic de iaurt.

3 comentarii:

Ina Todoran spunea...

Pare interesant insa nu stiu cat e de sanatos, adica ce contine pliculetul.

MihaeRa spunea...

Ina, pudra de care vorbeam contine: lapte praf (nonfat), zahar, lactoza si bacteria Cremoris (Lactococcus lactis subsp. cremoris).
Am dat si eu un google si uite ce am gasit:
"- bacteriile lactice homofermentative (Lactococcus lactis ssp. lactis, Lactococcus lactis ssp. cremoris, Streptococcus thermophilus), fermentează lactoza cu producere de acid lactic (0,7-0,9%/100g produs, în cazul streptococilor şi 0,9-2% în cazul lactobacililor). Se produc în acelaşi timp şi alte substanţe organice. Prin acidul lactic format are loc coagularea laptelui cu formare de coagul omogen, catifelat, cu textură fermă şi gust acrişor."
Aceasta bacterie se gaseste in numar foarte mare. (aprox. 1.000.000.000) la un gram si de aici textura catifelata si lipicioasa.
Pupici!

Ina spunea...

Pare interesant insa nu stiu cat e de sanatos, adica ce contine pliculetul.